güzel Türkçemiz…

Gecenin ilerleyen saatlerinde insanın kafası bir garip işlemeye başlıyor gibi; mesela ne yazmaya niyetlendim, şimdi birazdan ne yazıcam, birbiriyle alakası olmayan şeyler, hoş, bu sıklıkla benim başıma gelen birşey:

Gavurların bir lafı var; “to pass between Skylla and Kharybdis”, Odyssea`yı okuyanlar bilir, Odyseus gemisini bu iki canavarın yaşadığı kayalıkların arasından geçirmek durumundadır, o zamanlar Antik Yunanlılara “ortada kuyu var, yandan geç”, veya “ite bulaşacağına çalıyı dolaş” öğretilerini aşılayacak atalarımız henüz Orta Asya steplerinde at binmekte, aynı anda ok atmakta ve hatta hatta kımız içmektedirler.. herneyse, Odyseus bu pırlanta değerinde bilgilerden mahsun olarak bu iki kayadan Skylla`nınkine yakın geçer, Skylla yedi kafasıyla Ody`nin tayfalardan yedisini kapar ve iç eder. Öteki alternatif ise Kharybdis`e yakın geçmektir, bu durumda ise Kharybdis`in denizi içine çekmesi esnasında bütün geminin heba olup gitme riski vardır. Odyseus daha batıni bir insan olaraktan “yımırta kırmadan omlet olmuyor, ama omlet ne ola ki acaba?” diyerek, tüm tayfasını ve gemisini riske atmaktansa, yedi adamını kurban etmeyi seçer.. Tırsak ve içten pazarlıklı bir insandır zannımca. Hoş, sen olsan ne yaparsın diye sorarsanız bilemiyorum tabi…

İşte gavurların bu hikayeden yola çıkaraktan türettikleri o yukarıdaki deyimin karşılığı da bizde var, sevdiğim bir laftır, her ne kadar mitolojik öykülerle temellendirilmese de anlattığım olayı gayet iyi betimlemektedir:

Ben olsaydım Odyseus`un yerinde; “iki ucu boklu değnek…”derdim içimden, bir sigara yakar, ardından “haydi hayırlısı bakalım…” diyerek sürerdim gemiyi gerisin geri Lotus yiyenlerin memleketine, evmiş barkmış, hanımın başına talipler üşüşmüş, ximde olmazdı.. Yerdim Lotus meyvesinden, kalan günlerimin keyfini çıkarırdım, zaten o kadar savaşmışım, anam ağlamış… kim çekecek o kadar yolu macerayı..

Bir Cevap Yazın

